המכון הישראלי למשפחה מציע למטפלים תוכנית מקצועית לטיפול מיני מותאם לציבור הדתי מתוך מחויבות להלכה ושמירה על יראת שמיים הדס צורי “אחת ממטרות הפעילות שלנו במכון היא לתת פתרונות מותאמים לצרכים הייחודים של האוכלוסייה הדתית והחרדית בתחומי מיניות ומשפחה”, אומרת ד”ר מרים בואר, רופאת נשים זה ארבעים שנה, מומחית בתחום גוף-נפש בגינקולוגיה ומטפלת מינית במכון הישראלי למשפחה.
“עולם הטיפול המיני הקיים בציבור הכללי אינו מותאם לעולם התורה, לרוחניות ולנשמה שלנו.
במכון אנו עוסקים ביצירת מקום שמותאם למטופלים ולמטפלים דתיים. אנו שואפים להעביר מסר האומר שיש מיניות טובה ואיכותית המותאמת לעולם התורה. אז זה נעשה מפגש זוגי עשיר ומלא בקדושה וברוחניות”.
מענה מקצועי ותורני
המכון הישראלי למשפחה פועל ביתר שאת בתחומי משפחה ומיניות בשלושה אגפים עיקריים: טיפול – בקו חם, בהפניות לטיפול בכל רחבי הארץ ובמרכזי טיפול בירושלים ובכפר סבא; חינוך – בתוכניות הכשרה לאנשי חינוך וטיפול, בכנסים, בסדנאות ובתוכניות למוסדות חינוך ולקהילות; תודעה – מדיניות, ממשל ומחקר.
אני שואלת את יהושע (שושו) אנסבכר, ראש תחום חינוך והכשרה במכון ומנהל מרכז משפחה כפר סבא, מה הבשורה הייחודית של המכון. “אנחנו מביאים בשורה של מיניות ומשפחה המשלבות מקצועיות בלתי מתפשרת ומתמודדת עם אתגרי השעה בלי לוותר על עולם הערכים היהודי”, הוא מסביר.
“השילוב הוא זה שמביא את הברכה והשמחה באישות ויכול גם להתמודד עם האתגרים שהעולם המודרני והדיגיטלי מביא לפתחנו חדשים לבקרים”.
את המכון הישראלי למשפחה הקים אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי. הוא זיהה את הצורך בקיומו של מכון למיניות ומשפחה בעקבות מקרי קיצון רבים בתחומי מיניות ומשפחה שהגיעו לקליניקה שלו, מקרים שהיה אפשר לטפל בהם לפני שהגיעו להתנהגויות קיצון כמו התמכרויות ופגיעות מיניות.
“אילו היה טיפול נכון מהרגע הראשון, ויותר מכך, אילו היה חינוך נכון ובריא בבית, במוסדות הלימוד או בקהילה, הרבה מהמצבים הללו היו נמנעים”, אומר אנסבכר.
לאחר החגים ייפתח במכון מחזור שמיני של התוכנית הדו-שנתית להתמחות בטיפול מיני, המיועדת לאנשי טיפול ולחפצים לעסוק בטיפול מיני. התוכנית נקראת ‘טיפול מיני-זוגי, לימוד מיניות האדם’. “מדובר בתוכנית הכשרה מקצועית של שנתיים שעוברים בו תהליך משמעותי. בתוכנית הזו הושקעו מחשבה רבה, והיא מבוססת על התייעצויות ועל הניסיון העשיר שלנו במכון בנוגע לטיפול מיני מתוך מחויבות למקצועיות וביראת שמיים”, מסביר אנסבכר. “ליבת ההכשרה היא בשנה הראשונה, ובה לומדים על אישות, ידע מחקרי וטיפולי במיניות האדם, כגון אבחון ליקויים בתפקוד הנשי והגברי, טיפול בהם ועוד. בשנה השנייה אנו נחשפים להתמודדויות כגון התמכרויות, פגיעות מיניות, פראפיליות וכדומה. מטרת התוכנית היא למקצע אנשי טיפול איכותיים בלי לוותר על העולם הערכי ועל יראת השמיים שלהם”.
מדוע יש צורך בטיפול שמותאם לציבור הדתי? במה שונה הטיפול הזה מטיפול מיני אחר?
“בעולם הדתי יש מורכבויות שאין בעולם החילוני”, הוא עונה ומדגים את מה שהוא מגדיר ‘מעבר מאפס למאה’: “לאחר הנישואין, כאשר הזוג הצעיר עובר מעולם של איסור ושל שמירת נגיעה לעולם שבו יש מצווה בקיום יחסי אישות, נוצרים המון התמודדויות וקונפליקטים נפשיים, מה שלא קורה בדרך כלל בציבור הכללי. הדוגמאות הללו רבות”. ד”ר אלחנן בראון, הרכז האקדמי של הקורס לטיפול במיניות האדם במכון הישראלי למשפחה, מומחה ביילוד וגינקולוגיה, בפריון הגבר ובטיפול מיני, מסבר את אוזנינו בנוגע לחלק מהבעיות בתחום המיניות הנראות בציבור הדתי: “צעירים וצעירות רבים עוברים קורס הדרכת כלות או חתנים לפני החתונה, אך הקורסים הללו אינם מספיקים מבחינת תוכנם והיקפם”, מסביר ד”ר בראון. “המדריכים והמדריכות שמים דגש בעיקר על העניינים ההלכתיים של תחום האישות, אך לא נותנים מספיק מקום למקרים שמתעוררת בהם בעיה תפקודית אחרי החתונה, ולכן כאשר זוגות לא מעטים נתקלים בבעיות כאלה, הם עומדים בפני שוקת שבורה”.
אתה סבור שזה תפקידם של מדריכי חתנים ומדריכות כלות?
“כן. עליהם להכין את הזוג למצבים שיכולות להיווצר בעיות בתפקוד המיני בשלב כלשהו לאחר החתונה ובעיקר להבהיר להם שזה נורמלי ובר טיפול ושאפשר ורצוי לדבר על כך ולטפל בבעיה”.
ד”ר בראון מסביר שהזוגות שלא קיבלו הדרכה כזו לא תמיד מצליחים להתגבר על הבעיה שלהם.
“מכיוון שהם נבוכים, הם לא משוחחים על כך עם המשפחה ולא הולכים לטיפול.
“אלו זוגות שנמצאים במצוקה, ולפעמים גם לא מצליחים להביא ילדים לעולם בשל הקושי התפקודי. לעיתים יש לחתן ולכלה רקע אחר זה מזה בתחום האישות וסביבת גידול שונה, וגם זו יכולה להיות סיבה למצוקות. לנשים ובעיקר לגברים הצעירים יש מחסומים של צניעות ובושה, וקשה להם להיפתח ולשוחח על כך. אנחנו מכשירים מטפלים בתחום שהם מקצועיים מאוד ויראי שמיים, ואם מטפלים בבעיות הללו בזמן, בדרך כלל אפשר לפתור את המצבים הללו בקלות יחסית. דחיית הטיפול בבעיות הללו יוצרת מצוקה מיותרת”.
מדוע הזוגות הצעירים נרתעים מלגשת לטיפול?
“חלקם מפחדים שיעבירו אותם על שמירת המצוות, כי מטפל מיני שאינו ירא שמיים אינו מכיר את הבעיות ההלכתיות”. ד”ר בראון אומר כי בחינוך הדתי בדרך כלל לא מדברים במפורש על אנטומיה וביולוגיה ונרתעים מהעיסוק בנושא כדי שלא להעלות סוגיות נפיצות. “רק כשהקושי מתפרץ מתעוררים ומנסים לפתור את הבעיה, אבל זו לא התעוררות אמיתית, כי זה כיבוי שרפות בלבד. לכן חשוב שלציבור הדתי יהיה לאן לפנות בנושאים הללו בלי לחשוש”.
שפה משלנו
ד”ר בואר, במה שונה התוכנית שלכם מתוכניות לטיפול מיני במקומות אחרים?
“הדגם שבנינו בקורס הוא מאוד מיוחד”, היא עונה.
“מבחינת האווירה וההיבטים שלומדים אצלנו בנפרד וגם ביחד. טיפול מיני הוא טיפול זוגי, אבל אצלנו זה נעשה בהדרגה, בכבוד, בשפה נקייה. אין בדיחות שמוזילות את הנושא”.
ד”ר בואר אומרת כי בציבור הכללי יש הרבה הוזלה והנמכה של תחום המיניות: “לאחד המורים הגדולים לטיפול מיני בארץ יש מופע סטנד-אפ בוטה וגס בתיאטרון, למשל. כשמדברים על אישות קל מאוד להפוך את זה למשהו זול וגס. לנו חשוב מאוד ניקיון השפה. לציבור הדתי יש שפה משלו, והיא מבטאת את התרבות ואת עולם הערכים שלו”.
היא מספרת שחברת התרופות פייזר פנתה אליה וביקשה שתתרגם את הפרסום שלהם לוויאגרה ל’שפה דתית’: “הגישה, השפה והאווירה שלנו אחרות. מאוד חשוב להגיד שגם אצלנו מותר, רצוי ומצווה שתהיה מיניות טובה, איכותית וקדושה.
הדברים אינם פסולים, אבל צריכים להיות אחרת ממה שנהוג בעולם הכללי. “אנו במכון מבקשים להעביר מסר אחר מזה שהצעירים והמטפלים מקבלים היום. יש לנו בשורה חשובה שהטוב והשמחה האמיתית בזוגיות ובאישות שהעולם מחפש יבואו דווקא מתוך קדושה הבית.
לכן חשוב כל כך להכשיר מטפלים שרוצים לחבר בין מיניות טובה ובריאה, מקצועיות בלי פשרות, קדושה ורוחניות, יראת שמיים ומחויבות להלכה.
הלימוד אצלנו מקצועי כמו בכל מקום אחר לטיפול במיניות, והוא גם לא יוצר פירוד ופיצול מעולם התורה. כדי שההדרכה והטיפול יהיו נכונים זה חייב להיות מחובר”.
אם אתם רוצים לעסוק בטיפול מיני וחשובות לכם המחויבות המקצועית ויראת השמיים, הצטרפו לתוכנית ההכשרה לטיפול מיני במכון הישראלי למשפחה. צרו קשר בשליחת הודעה כאן באתר.
רכז האקדמי של תכנית ההכשרה לטיפול מיני במכון יהושע שושו אנסבכר